Złocenia
Prace pozłotnicze prowadzimy na różnych podłożach, wewnątrz, jak i na zewnątrz budynków. Stosujemy techniki złocenia starych mistrzów, np. złocenie pulmentowe (technika złocenia na pulment) oraz techniki współczesne np. złocenie akrylowe, złocenia na folii, czy złocenia na gorąco.
Wykorzystujemy w pracy materiały szlachetne (złoto płatkowe, złoto mineralne, płatki srebra, płatki do złocenia), jak i ich imitacje (szlagmetal, szlagaluminium). Posiadamy wiele preparatów do złocenia (proszek do złocenia, folie do złocenia, płyn do złocenia, farby do złocenia np. liter czy ram), akcesoriów, narzędzi złotniczych i urządzeń.
W zależności od potrzeb obiektu i miejsca odpowiednio wykańczamy powierzchnię zdobienia przez gradację siły połysku, patynowanie czy lakierowanie.
Jak działamy?
Wykonujemy złocenia na różnych podłożach, zarówno technikami starych mistrzów, gdyż szanujemy dawną sztukę złocenia, jak i technikami nowoczesnymi przy wykorzystaniu płatków złota czy srebra, jak również ich tańszych zamienników. Proces złocenia jest różny w zależności od techniki i podłoża. Jednak niezależnie od wybranej technologii, usługa złocenia zawsze realizowana jest na najwyższym poziomie.
Sekcja FAQ
Czym są prace pozłotnicze?
Prace pozłotnicze to rzemiosło i technika dekoracyjna polegająca na nakładaniu cienkich warstw złota na różne powierzchnie, w celu nadania im efektownego, luksusowego wyglądu. Złoto może być nakładane na różnorodne materiały, takie jak drewno, metal, szkło, kamień, a nawet papier czy płótno. Używane w pracach pozłotniczych złoto jest zwykle w formie cienkich folii, znanych jako złocenie. Folie te mogą być wykonane z czystego złota lub stopów złota z innymi metalami, w zależności od wymaganego efektu końcowego i kosztów. Przed nałożeniem złota na daną powierzchnię często stosuje się specjalny podkład (pulment), który pomaga folii złotej przylegać do powierzchni i może wpływać na ostateczny odcień pozłocenia.
Prace pozłotnicze wykonuje się zazwyczaj jedną z dwóch technik, na mokro lub na sucho.
Pozłotnictwo na mokro (water gilding) polega na nałożeniu złocenia na wilgotną powierzchnię, zwykle przygotowaną z użyciem kleju i podkładu. Umożliwia to uzyskanie bardzo gładkiej i lśniącej powierzchni.
Pozłotnictwo na sucho (oil gilding) jest zgoła odmienne. W tej technice folia złota jest nakładana na powierzchnię pokrytą olejnym klejem lub rozmiarem. Jest to prostsza metoda, ale daje mniej lśniący efekt.
Prace pozłotnicze są często stosowane w sztuce sakralnej, ramach obrazów, rzeźbie, meblarstwie oraz w dekoracjach wnętrz. Pozłocenia znajdują zastosowanie również w architekturze, na przykład w dekoracji kościołów, pałaców, a także w elementach zewnętrznych, takich jak kopuły czy figurki.
Przykłady takich realizacji, można znaleźć w galerii realizacji.
Złocenia, ze względu na swoją delikatność, wymagają odpowiedniej konserwacji. Złoto jest co prawda odpornym na korozję metalem, ale pozłocenia mogą być podatne na uszkodzenia mechaniczne czy zmiany w warunkach otoczenia.
Prace pozłotnicze wymagają precyzji, cierpliwości i umiejętności manualnych. Dobry pozłotnik musi umieć prawidłowo przygotować powierzchnię, odpowiednio nakładać folię złotą i dbać o szczegóły, aby uzyskać pożądany efekt. Prace pozłotnicze są formą rzemiosła artystycznego, która wymaga dużej wiedzy i doświadczenia, a efekt końcowy potrafi przyciągnąć uwagę swoim bogactwem i elegancją.
Jak zrobić złocenia?
Złocenia to technika zdobnicza stosowana w konserwacji zabytków, polegająca na pokrywaniu przedmiotów cienką warstwą złota. Proces złocenia może być realizowany na różne sposoby, w zależności od oczekiwanego efektu oraz typu przedmiotu, który ma być pozłacany. Oto podstawowe metody:
- Złocenie olejne – polega na nałożeniu na przedmiot specjalnego podkładu (mieszaniny oleju lnianego z pigmentami), a po wyschnięciu nałożenie na niego cienkich płatków złota. Jest to metoda stosunkowo prosta i może być wykorzystywana na różnych powierzchniach.
- Złocenie wodne – jest bardziej skomplikowane i wymaga użycia polimentu, czyli specjalnego podłoża, na które następnie nałożony jest klej zwany mixtion. Na wilgotny jeszcze mixtion nakłada się płatki złota. Technika ta pozwala na uzyskanie bardzo gładkiej i błyszczącej powierzchni i jest często stosowana w konserwacji zabytków.
- Złocenie cynobrowe – polega na zastosowaniu podkładu z cynoberu (sulfid rtęci), który po nałożeniu i wyschnięciu pokrywany jest płatkami złota.
W każdym przypadku po nałożeniu złota konieczne jest jego polerowanie za pomocą specjalnych narzędzi, takich jak agat czy szczotka, aby powierzchnia nabrała odpowiedniego połysku.
Ważne jest również, aby zawsze pracować w odpowiednich warunkach: w czystym pomieszczeniu, z dala od przeciągów, które mogą sprawić, że delikatne płatki złota będą się niekontrolowanie przemieszczać. Przed przystąpieniem do złocenia należy również odpowiednio przygotować powierzchnię przedmiotu, co często wiąże się z jego czyszczeniem i konserwacją.
Praca ta wymaga precyzji, cierpliwości oraz umiejętności, dlatego też często jest powierzana wyłącznie wykwalifikowanym konserwatorom.
Jeżeli chcesz nauczyć się technik złocenia, to zapraszamy na „warsztaty złocenia, technik pozłotniczych”. Więcej szczegółów znajduje się w zakładce warsztaty.
Jak zabezpieczyć złocenia?
Aby zabezpieczyć złocenia, konieczne jest podjęcie kilku kluczowych kroków, które mają na celu ochronę delikatnej warstwy złota przed uszkodzeniami, zanieczyszczeniami i wpływem czynników zewnętrznych. Oto niektóre z metod:
- Lakierowanie – bezpośrednio po nałożeniu i polerowaniu złota, złocenia mogą być zabezpieczane przez nałożenie cienkiej warstwy specjalnego lakieru konserwatorskiego. Lakier taki powinien być stabilny chemicznie, nieżółknący i odpowiednio elastyczny, aby nie pękał wraz ze zmianami warunków otoczenia.
- Odpowiednie warunki otoczenia – złocenia, szczególnie te historyczne, są wrażliwe na zmiany wilgotności, temperatury i ekspozycję na światło. Dlatego ważne jest, by zabytki z elementami złoconymi przechowywać w kontrolowanych warunkach, z dala od bezpośredniego światła słonecznego, zbyt wysokiej lub niskiej temperatury oraz wilgotności.
- Czyszczenie – regularne, delikatne czyszczenie złoceń może pomóc w ich ochronie. Należy używać miękkich szczoteczek lub specjalnych, antystatycznych ściereczek, które nie zarysują powierzchni złota.
- Konserwacja – periodyczne sprawdzanie stanu złoceń i ich ewentualna konserwacja przez specjalistę pozwala na wczesne wykrycie i naprawę uszkodzeń oraz zapobieganie dalszym degradacjom.
- Ochrona przed uszkodzeniami mechanicznymi – elementy złocone powinny być chronione przed dotykiem, otarciami czy uderzeniami, które mogą spowodować uszkodzenia cienkiej warstwy złota.
- Edukacja i szkolenie – osoby odpowiedzialne za opiekę nad złoconymi przedmiotami powinny być odpowiednio przeszkolone w zakresie ich obsługi i konserwacji.
Zabezpieczanie złoceń to proces wymagający nie tylko stosowania odpowiednich technik, ale także ciągłej uwagi i troski o zabytki. Konserwatorzy muszą być świadomi, że każda interwencja, nawet ta najmniejsza, może mieć wpływ na długoterminowy stan zachowania złoceń.
Czym jest złocenie pulmentowe?
Złocenie pulmentowe, znane jest również jako złocenie na bolo lub na pulment, jest to tradycyjna technika pozłotnictwa stosowana do dekorowania powierzchni takich jak drewno, metal, a czasami także inne materiały. Kluczowym elementem tej metody jest użycie pulmentu (bolo), który stanowi podkład pod złotą folię.
Pulment to specjalna mieszanka używana jako podkład pod złotą folię. Składa się zwykle z cienko zmielonej gliny (czasem kolorowanej, aby uzyskać różne odcienie pod złotem) i kleju.
Stosuje się różne kolory pulmentu, najczęściej czerwony, żółty, czy czarny, w zależności od pożądanego efektu końcowego.
Proces aplikacji pulmentu
Na przygotowaną powierzchnię nakłada się warstwę pulmentu, a po jej wyschnięciu i odpowiednim przygotowaniu, na pulment nakłada się cienką folię złota. Złoto jest delikatnie przyciskane do pulmentu, który lekko wilgotny, klei się do złota. Po przyklejeniu złota, powierzchnię poleruje się, aby uzyskać pożądany połysk. Złocenie pulmentowe daje efekt głębokiego, bogatego połysku. Kolor pulmentu pod złotem może wpływać na odcień i głębię złocenia.
Jest to metoda dająca bardzo elegancki i trwały efekt, jednak wymaga precyzji i doświadczenia. Precyzyjne przygotowanie podkładu i umiejętne nakładanie złota są kluczowe dla uzyskania optymalnego efektu.
Złocenie pulmentowe jest często stosowane w restauracji mebli, ram obrazów, elementach dekoracyjnych wnętrz, a także w sztuce sakralnej. Tak jak w przypadku innych technik pozłotniczych, złocenia pulmentowe wymagają ostrożnej konserwacji, aby zachować ich piękno i trwałość.
Złocenie pulmentowe jest cenione za swoją zdolność do tworzenia bogatych, lśniących powierzchni i jest jedną z bardziej tradycyjnych metod w pozłotnictwie. Ze względu na swoją trwałość i piękno, jest często wybierane do dekoracji przedmiotów o szczególnej wartości artystycznej i historycznej.
Pozostałe usługi
Prowadzimy prace konserwatorskie i renowacyjne sztukaterii znajdujących się we wnętrzach oraz na elewacjach budynków, elementy dekoracji wykonanej z gipsu, jak i wypraw wapiennych. Rekonstruujemy wzory na podstawie rysunków projektowych czy materiałów archiwalnych.
Wykonujemy konserwację i renowację malarskich dekoracji na ścianach, sklepieniach i sufitach. Zajmujemy się dekoracjami patronowymi, jak również rekonstrukcją lub projektowaniem malarskich dekoracji, które imitują powierzchnię wykonaną z naturalnego kamienia lub drewna. Zdarza się konserwacja zachowawcza lub rekonstrukcja starych, historycznych napisów odkrytych na elewacjach remontowanych budynków.
Świadczymy szeroki zakres usług związanych z konserwacją i renowacją kamienia i detalu kamiennego. Zajmujemy się rzeźbą, pomnikami, kamiennym detalem architektonicznym, małą architekturą czy kamiennymi elewacjami.
Przy użyciu współczesnych metod konserwatorskich zniszczone, zaniedbane obiekty kamienne odzyskują swoje utracone piękno.
Przy renowacji cegły stosujemy indywidualnie dobrane metody gwarantujące wieloletnie, bezpieczne użytkowanie. Pracujemy na elewacjach i we wnętrzach budynków.
Renowacja dzieł rzemiosła artystycznego, mebli, ram oraz konserwacja drewnianych elementów w zabytkowych obiektach sakralnych, czy też w w budynkach użyteczności publicznej.
Prace pozłotnicze prowadzimy na różnych podłożach, wewnątrz, jak i na zewnątrz budynków. Stosujemy techniki starych mistrzów, np. złocenie pulmentowe oraz techniki współczesne np. złocenie akrylowe.
W naszej pracy łączymy nasze wykształcenie artystyczne, wiedzę na temat różnych technik dekoracyjnych oraz doświadczenie zawodowe.